Avoin kirje Frankille
Frank,
Tämä on kolmas päivitys tarjoamaanne mainoksia tursuavaan sähköiseen opiskelijakorttiin, joka aiheuttaa laajaa käyttäjäkuntaa koskevia ongelmia. Vaikuttaa siltä, että olette ulkoistaneet ohjelmistotestauksen sovellustanne käyttäville opiskelijoille.
Päivityksessä ei olisi montaa asiaa voinut mennä huonommin. Ensimmäinen ilkeä yllätys uusimman päivityksen myötä oli, että olitte kadottaneet kaikki tietoni. Minulla kävi tuuri, että huomasin tämän avattuani sovelluksen vahingossa tilanteessa, jossa pystyin kaikessa rauhassa rekisteröitymään uudestaan. Opiskelijaruokalan kassalla se olisi ollut vielä ilkeämpi yllätys. Onneksi sentään Unicafen henkilökunta on Frankin ongelmiin hyvin tottuneina ymmärtäväistä, ja yleensä myöntävät opiskelija-alennukset vaikkei digikortti toimisikaan. Julkisen liikenteen lipuntarkastajat eivät kuulemma ole yhtä ymmärtäväisiä.
Uudelleenrekisteröinti onnistui siihen asti, kunnes tietoihini piti liittää valokuva. Otin selfien suoraan Frank-sovelluksessa taustallani valkoinen seinä: "Bad request". Aha? Ei kovin hyödyllinen virheilmoitus. Sama hyödytön imoitus lyötiin eteen vaikka kuinka monella eri kuvalla kokeilin. Mainosten seasta löysin tiedon, että muillakin on ongelmia ja linkki ohjeisiin joissa pyydettiin kokeilemaan kuvan lähetystä verkkosivujen kautta. Kuvani oli ensin "väärää tiedostomuotoa", kunnes vaihdoin tiedostopäätteen isoista kirjaimista pieniin (oikeasti??). Seuraavaksi: "Voi hitsi! Kuvasi ei valitettavasti vastaa teknisiä vaatimuksia. Tarkistathan, että kuvasi on oikeanlainen." Ohjeissanne pyydettiin passikuvamaista värikuvaa ilman hattuja ja aurinkolaseja. Vaikka ilmeeni olikin tässä vaiheessa jo hieman v#ttuuntunut, luulisi tämän kelpaavan:
Kenties hämmentävintä koko sopassa on, että oletatte opiskelijoiden olevan alkavasta lukukaudesta lähtien valmiita maksamaan tästä. Maksullisuus olisi kenties hyväksyttävää, jos mainokset eivät enää hyppisi pyytämättä tielle opiskelijakorttia avatessa, ja ennen kaikkea jos otattaisitte vastuun tilanteista joissa nykyisenkaltaiset puutteet palvelussa saavat opiskelijan vaikeuksiin.
Frank-sovelluksella on Play storessa 2,5 tähteä viidestä, mikä kertoo hyvin karua kieltä siitä, miten laajoja puutteita palvelun toimivuudessa on koko olemassaolonsa aikana ollut, ja että palvelua ei ole kehitetty opiskelijoiden toiveet edellä. Rohkaisen kaikkia tämän lukevia opiskelijoita auttamaan Frankia palvelemaan meitä paremmin kirjoittamalla arvostelun Play Storeen.
Kuvani lisääminen sähköiseen opiskelijakorttiin ei toiminut sovelluksessanne eikä verkossa, joten pyydän teitä ystävällisesti lataamaan sen tästä linkistä ja lisäämään korttiini. Jos tämä on mielestänne "Bad request", pyydän teitä tällä kertaa kertomaan mikä mielestänne on pielessä.
Ystävällisesti,
Jussi Tiira
Jatko-opiskelija
Helsingin Yliopisto